Coana Chiriţa la… DNA
O nouă întâlnire pe scena Teatrului Independent Club XX, cu Luminiţa Borta într-o dublă ipostază de personaj şi regizor în piesa „Coana Chiriţa la DNA”, adaptare după comedia lui Vasile Alecsandri, „Coana Chiriţa în provinvie”, creează un moment de ralaxare pentru publicul din Piteşti.
Spectatorii se află într-o conjunctură favorabilă, întărită de un spaţiu adecvat în care efectul de sunet şi de imagine este realizat de Gabriel Cazan şi de Remus Pătrugan.
Alături de Ania Herman şi de Andreea Cătuşanu, Luminiţa Borta reuşeşte, într-o manieră proprie, să creeze un personaj cosmic, diferit de acela prezentat de Alecsandri. Este o Chiriţă a secolului al XXI-lea, o Chiriţă a zilelor noastre, energică, hotărâtă, directă în relaţiile cu oamenii, dornică să parvină. Originală, devine un model interpretat pe scena din „dulcele târg al Ieşilor”, dar în acelaşi timp un personaj ce apare pe via Paris-România.
Are probleme, vrea să-şi căsătorească fetele, Aristita şi Calipsita, cu tineri care să o ajute în ascensiune. Guliţă evoluează şi el de la „furculition” la „fourchette”, urmând să-şi desăvârşească înaltele studii la Sorbona, lângă preşedintele Franţei. Nimic nu pare imposibil pentru Chiriţa care visează ca Bârzoi, soţul ei, să devină ispravnic. Ispravnicia devine o afacere tipică secolului nostru. Acelaşi curcan favorizează corupţia, fiind manevrat însă de ţiganca Ioana, care îl va înlocui pe Ion din piesa lui Alecsandri.
Chiriţa urmăreşte cu ochi vigilenţi desfăşurarea lucrurilor, acceptă compromisul, răspunde cu nonşalanţă întrebărilor puse de reprezentanţii de la DNA. Parvenitismul, corupţia, obtuzitatea, lipsa educaţiei, ipocrizia devin teme ale piesei în care satira este bine situată.
Incultura este sancţionată de DNA: Chiriţa este închisă într-o bibliotecă, loc în care ea amestecă numele şi prenumele autorilor în felul propriu. Transpare un umor sănătos al omului care se eliberează prin spirit de toate dificultăţile existenţei. Admirabil rămâne limbajul presărat cu regionalisme, rostite de actriţă cu un accent de invidiat chiar de un locuitor al Moldovei. Accentul, mimica, gersturile, jocul de scenă o fac pe Luminiţa Borta să fie în empatie cu publicul.
Această Chiriţă modernă nu-şi cheamă spitirul spre judecată. Nici gând. Alţii, reprezentanţi ai DNA-ului, o fac. Două tinere talente, Ania Herman şi Andreea Cătuşanu, execută inventarul faptelor ce urmează a fi sancţionate, iar DNA îşi declină identitatea în final şi leagă trecutul cu prezentul: de Nemuritorul Alecsandri. Oare a intuit poetul evoluţia societăţii? Posibil, dar Luminiţa Borta, considerând teatrul o tribună a educaţiei, iese din atmosfera lui Alecsandri şi prezintă radiografia unei societăţi în mişcare.
Club XX. Teatru Independent rămâne o tribună de educaţie. O emoţionantă evocare a Reginei Maria şi a Regelui Ferdinand Întregitorul, realizată de Luminiţa Borta şi de poeţii Cristina Onofre şi Constantin Vărăşcanu, a sensibilizat asistenţa, prin omagiul adus personalităţilor istorice şi zilei de 1 decembrie 2019.